همه چیز در مورد فرش گل برجسته
تولید فرش گل برجسته از پیشرفته‌ترین محصولات در صنعت فرش ماشینی در چند سال اخیر است، که با زیبایی چشم‌نواز و بی‌نظیری توانسته طرفداران خود را پیدا کند.

همه چیز در مورد فرش گل برجسته

تولید فرش گل برجسته از پیشرفته‌ترین محصولات در صنعت فرش ماشینی در چند سال اخیر است، که با زیبایی چشم‌نواز و بی‌نظیری توانسته طرفداران خود را پیدا کند. 

حال ما در این متن قصد داریم که شما را با فرشهای ماشینی گل برجسته آشنا کنیم که می توانید آن را مطالعه و مشاهده کنید و به اطلاعات خود بیافزایید .  

 

1- ویژگی فرش گل برجسته
تفاوت فرش ها در نخ خاب بوده است چراکه در نخ تاروپود مشترک‌اند، در بافت فرش گل برجسته از نخ خاب هایبالک هیت ست استفاده می‌شود و قرار گرفتن ۲ تا ۳ نوع نخ هایبالک هیت ست موجب می‌شود قسمت‌هایی از بافت برجسته و قسمت‌هایی فرورفته باشد.

این نوع قالی در قسمت‌های برجسته دارای ضخامت ۷ تا ۹ میلی‌متر بوده که علت آن تراکم بالای بافت است و هرچه قالی متراکم‌تر باشد نازک و ظریف‌تر خواهد بود. نازک بودن فرش گل برجسته نسبت به سایر فرشها از مهم‌ترین ویژگی آن است .
در طرح فرش گل برجسته محدودیتی وجود ندارد و انواع نقوش اسلیمی، حیوانی، خطوط و ... قابل بافتن است اما طرح‌های خلوت و معمولاً سنتی بیشترین طرفداران را دارند چراکه برجستگی را زیباتر نمایان می‌کنند.

 

2- چله کشی فرش دستبافت سه بعدی
فرش ماشینی سه بعدی پدیده جدیدی است که در نخ خاب با سایر فرشها تفاوت دارد؛ اما اولین قالی سه بعدی در هنر قالي دستباف انجام شده که قطعا بی نظیرترین هنر در قالی دستبافت است.

تفاوت فرش سه بعدی با نوع ساده در نحوه چله کشی ست. هنرمندان کشور توانسته اند با تغییر ساختار هندسی دار قالی و ایجاد خلاقیت در این زمینه تحولی زیبا خلق نمایند.

جهت ایجاد طرح سه بعدی خبرگان این حرفه علاوه بر حفظ حالت سنتی دار و چله کشی قالی با ادغام، ایجاد تغییرات و استفاده از 5 دار چله کشی با در نظر گرفتن زوایای مناسب و محاسبات دقیق ریاضی نسبت به بنای یک چله کشی متحد اقدام مینمایند.

 

3- معایب فرش گل برجسته
ازآنجایی‌که هیچ محصولی خالی از ایراد نیست، در این قسمت به معایب فرش ماشینی گل برجسته اشاره می‌کنیم، مهم‌ترین ایراد سطح ناهمسان قالی است که در موقع نظافت به‌سختی تمیز می‌شود و ماندن مواد غذایی و گردوغبار در فرورفتگی‌های قالی به‌مرورزمان باعث آسیب و کوتاه شدن عمر فرش می‌شود. بااینکه روزبه‌روز تولید قالی گل برجسته رو به فزونی ست اما باید بدانیم عمر آن نسبت با سایر هم نوعان خود کمتر است.

 

4- روش تولید فرش گل برجسته
ماشینهای بافت فرش گل برجسته تفاوت چندانی با سایر ماشین‌های تولید قالی ندارند اما برجستگی گل‌ها به دلیل استفاده از نوع نخ خاب خواهد بود.

برای ایجاد برجستگی در بافت از چند نوع نخ آکریلیک و هایبالک استفاده می‌شود تا ایجاد برجستگی و فرورفتگی نماید. پس از خروج فرش از ماشین هیچ برجستگی در آن مشاهده نمی‌شود و برای ایجاد تغییرات به مرحله آهار یا پردازش می‌رود. در قسمت آهار فرش حرارت دیده و نخ هایبالک به‌کاررفته در بافت براثر حرارت و ذوب شدن سطحی فرورفته ایجاد می‌کنند.

بدین‌صورت هر رنگ، بافت و گلی که با نخ هایبالک بافته‌شده باشد قسمت فرورفته را تشکیل خواهد داد. ابعاد ۶، ۹ و ۱۲ متر به‌عنوان حد استاندارد برای تولید این نوع محصول شناخته‌شده است و بیشتر در قالب ۱۰۰۰و ۱۲۰۰ شانه و با تراکم ۳۰۰۰ و ۳۶۰۰ بافته می‌شوند.
با توجه به پراهمیت شدن دکوراسیون منازل و نقش قالی و کف‌پوش در این حیطه، نمی‌توان از زیبایی خاصی که قالی گل برجسته در دکور دارد غافل ماند.

عرضه و خرید فرش گل برجسته حدود ۵۰‌درصد بازار خرید اینترنتی فرش ماشینی و بازار معمولی را در اختیار گرفته و تمایل به خرید آن رو به افزایش است.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش