روش های مراقبت از فرش ماشینی
برای مبارزه با آسیبهای وارده به فرش ماشینی، مبارزه از طریق مواد اولیه آن بسیار ساده است که نیاز به تخصص، اطلاعات و مهارت زیاد ندارد.

روش های مراقبت از فرش ماشینی

برای مبارزه با آسیبهای وارده به فرش ماشینی، مبارزه از طریق مواد اولیه آن بسیار ساده و ارزانی بوده و نیاز به تخصص و اطلاعات و مهارت زیاد ندارد. انتخاب مواد اولیهٔ سالم و مراقبت در حفظ سلامت این مواد در حین حمل ونقل، شستشو، انبار کردن، ریسندگی، رنگرزی، و ...؛ توجه داشته باشید که ضد بید نمودن فرش ماشینی و مواد اولیه از بهترین راهکارهای این مراقبت است.

همچنین از طریق حفاظت فرش های ماشینی بافته شده نیز می توان این مراقبت را ادامه داد. رعایت موارد زیر برای انجام این کار ضروری به نظر میرسد:

1)  فرش ماشینی را همواره از رطوبت، گرما و تاریکی دور نگه درید.

2) نفتالین یا دیگر مواد ضد حشره لا به لای فرش ریخته شود و فرش به تناوب وارسی و هوا داده شود.

3) از تابش نور مستقیم آفتاب به فرش ماشینی جلوگیری کنید.

4) فرش ماشینی را روی زمین گچی یا آهکی پهن نکنید، زیرا تأثیر نامطلوبی روی ابریشم و رنگ آن دارد.

5) فرش های ماشینی ابریشمی برای مدت طولانی زیر پا نیاندازید و به دیوار نیاویزید.

6) فرش ماشینی نباید روی فرش ماشینی دیگر پهن شود.

7) فرش ماشینی را پس از مدتی استفاده باید سروته کنید تا از همهٔ قسمتهای آن یکنواخت استفاده شده و تغییر حالت ندهد.

8) برای مدت طولانی اجسام سنگین را روی فرش قرار ندهید.

9) فرش ماشینی همواره جارو شود و از جارو برقی برای این کار استفاده شود. 

10)  همواره فرش ماشینی تمیز نگه داشته و از نفوذ اشیاء و مواد خارجی به پرزهای آن جلوگیری کنید.

11) در صورت لک شدن فرش بلا فاصله آن را تمیز کنید.

12) اگر فرش ماشینی شما سوراخ یا پاره شد، در اسرع وقت توسط یک فرد متخصص ترمیم شود تا به سایر نقاط نفوذ نکند.

13) هنگام بسته بندی و حمل و نقل دقت لازم صورت گیرد تا از وارد آمدن آسیب به فرش جلوگیری شود.

15) طول و عرض فرش ماشینی باید به اندازه یا کمتر از ابعاد محل استقرار آن باشد.

16) علاوه بر نظافت منظم فرش های ماشینی و قالیها شما باید به لکه های اتفاقی روی فرش ماشینی خیلی زود رسیدگی کنید. عموماً اجسام متعددی بر اطراف خانه جهت دکور استفاده میشوند که میتوانند از زیبائی رنگ و طرح فرش ماشینی بکاهند همانطور که آنها میتوانند به الیاف آن آسیب وارد کنند. سناریوی یک نمایش میتواند دلیل مناسبی برای درست اجرا نشدن آن باشد بر همین اساس قالیها و فرش های ماشینی لهستانی و تخته های باریکی که به دیوار آویزان شده اند اگر بدون دقت و بدون نظم و ترتیب و فقط جهت پر کردن دیوار و همچنین اگر به روشهای غلط به دیوار کوبیده شوند به آنها آسیب میرسد.

شما قبل از شستن یا برطرف کردن لکها از روی فرش ماشینی یا قالی باید ثبات رنگها را آزمایش کنید و البته اهمیتی ندارد که چند قسمت فرش ماشینی آسیب دیده باشد. اگر هیچ رنگی پس نداد شما باید جاهای آسیب دیده را به یکی از روشهای متعدد شستشوی فرش ماشینی به وسیلهٔ یک متخصص فرش های ماشینی کهنه تمیز کنید. شرکتهای قالیشوئی در شستن فرشهای ماشینی دقت نمی کنند.

آموزش شیوه ی گردگیری انواع فرش ماشینی:

فرش ماشینی همیشه باید قبل از شستشو و برطرف کردن لکه،  گردگیری شوند. برای برطرف کردن خاک و کثیفی ها که در یک جا جمع میشود از روی فرش باید بسیار دقت کرد چون در اثر آنها الیاف به تدریج فرسوده میشوند همچنین در اثر آنها تخم بید میتواند در الیاف رشد و نمو کند. برای گردگیری فرشهای ماشینی آنها را در هوای آزاد، روی یک طناب ضخیم و محکم آویزان کنید. زمانی مناسب در روز را برای خشک کردن آنها برگزینید. فرشها را به گونه ای آویزان کنید که قسمت کمی از آنها روی هم قرار گیرد چون ممکن است پشت فرش در معرض آسیب قرار گیرد.

- هرگز از عصا یا چوب برای ضربه زدن به فرش ماشینی استفاده نکنید. نیروی زیاد و پهن کردن مساحت زیادی از فرش ماشینی و ضربه زدن به فرش الیاف را از بین میبرد. شما فقط در صورتی با این شیوه موفق خواهید شد، که به منظور برطرف کردن گرد و خاک، ضرباتی به عمق پرز یا بافته وارد کنید.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش